Notariusz jest osobą zaufania publicznego, która działa w imieniu państwa. Chociaż notariusze prowadzą działalność gospodarczą, to obowiązuje ich całkowity zakaz reklamy osobistej. Czy pozycjonowanie strony internetowej to reklama?
Spis treści
Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza (Dz.U.1997.12.12 – Uchwała Nr 19 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 12 grudnia 1997 r.). w § 27 głosi:
Do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się również uprawianie reklamy osobistej, w jakiejkolwiek postaci.
Oznacza to, że Notariusze i Kancelarie Notarialne nie mogą:
Wyżej przytoczony przepis teoretycznie wyklucza każdą formę reklamy. A jednak…
Zakaz reklamy, nie oznacza, że Notariusz musi zamknąć i w kancelarii i cierpliwie czekać, aż ktoś zechce skorzystać z jego usług. Mamy bowiem inny akt prawa tej korporacji. Mianowicie uchwałę KRAJOWEJ RADY NOTARIALNE Nr IX/38/2016 z dnia 25 kwietnia 2016 r. w sprawie stron internetowych notariuszy oraz informacji udostępnianych w Internecie.
Dopuszcza ona posiadanie przez notariusza stron internetowych. Przepis jasno określa jakie informacje mogą się znaleźć na stronie:
strona internetowa powinna zawierać wyłącznie informacje potrzebne osobom zainteresowanym w dokonaniu na ich rzecz czynności notarialnej
Co więcej, przytoczona uchwała zakazuje pozycjonowania (§ 3 pkt. 6):
Notariusz nie może zlecać sztucznego pozycjonowania strony internetowej, ani stosować bądź godzić się na stosowanie w jego imieniu lub na jego rzecz jakichkolwiek mechanizmów, narzędzi, oprogramowania bądź innych metod, których skutkiem byłoby sztuczne pozycjonowanie strony internetowej.
Niezwykle istotna jest także treść § 5:
Notariusz zobowiązany jest korzystać z Internetu, a w szczególności z portali społecznościowych w sposób gwarantujący oddzielenie wykonywania zawodu od swoich spraw prywatnych oraz innej działalności zawodowej lub społecznej.
Jak widać, działalność notariuszy w internecie jest mocno ograniczona, ale nie jest zakazana. Co więcej, ten stan rzeczy, sprzyja użytkownikom (klientom kancelarii). Potencjalny Klient nie jest bowiem narażony na nie do końca uczciwe treści, niedopowiedzenia, regulaminy promocji pisane małym druczkiem i trudnym językiem. Osoba potrzebująca skorzystać z usług notariusza nie jest narażana na wprowadzenie w błąd, marketingowe i psychologiczne manipulacje.
Notariusz nie może się reklamować, ale może:
Algorytmy wyszukiwarek (np. Google) odpowiedzialne za prezentowanie wyników na odpowiednich pozycjach analizuje kilkaset różnych czynników strony. Od tego jak strona jest wykonana (technicznie), poprzez treści na niej zawarte, aż po czynniki zewnętrzne – jak odnośniki do strony umieszczone w innych witrynach internetowych (linki).
Stosując pewne uproszczenie można wyróżnić trzy główne rodzaje czynników szczególnie istotnych dla rankingu wyszukiwarki:
Co ważne, pozycjonowanie jest procesem, który trwa dosyć długo. W dużym uproszczeniu, firmy zajmujące się pozycjonowaniem: poprawiają stronę, dodają nowe treści i pozyskują linki do pozycjonowanej strony.
To zależy. Można prowadzić spory akademickie na ten temat i zapewne zdania będą podzielone. My jesteśmy zdania, że pozycjonowanie stron to element marketingu internetowego, a co za tym idzie można nazwać go reklamą.
W przypadku Notariuszy, zakaz pozycjonowanie jest określony wprost, więc dyskusje są tutaj zbędne. Notariusz nie może pozycjonować swojej strony internetowej.
Notariusz nie może zlecić prowadzenia działań pozycjonerskich, ale może wypozycjonować swoją stronę www.
Jak? To proste.
Wystarczy posiadać stronę internetową wykonaną zgodnie ze sztuką SEO. W branży marketingowej nazywa się to optymalizacją strony internetowej na potrzeby wyszukiwarki. Za wikipedią:
Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO) – edycja kodu źródłowego serwisu internetowego, która ma za zadanie dostosować go do wymogów wyszukiwarek internetowych oraz wyeliminować błędy techniczne powodujące problemy z poprawnym funkcjonowaniem (optymalizacja podstawowa) i indeksowaniem strony internetowej przez roboty sieciowe
Czy to nie będzie pozycjonowanie? Nie. To po prostu prawidłowe, w obecnych czasach, wykonanie witryny internetowej. Zazwyczaj jest to działanie jednorazowe i nie może być interpretowane jako pozycjonowanie.
Porządna strona www wystarczy. Serio. Wyniki nie przyjdą od razu, ale w perspektywie kilku miesięcy. Warto jednak mieć prawidłowo wykonaną stronę. Powinna być ładna i schludna. Profesjonalna. Bo to także kwestia wizerunku i spełnienia innych wymagań jej dotyczących:
Notariusz zobowiązany jest do należytego dbania o wizerunek swój, kancelarii notarialnej, notariatu oraz samorządu notarialnego w Internecie.
Bardziej techniczny Notariusz może wykonać tę czynność samodzielnie na podstawie ogólnie dostępnej w internecie wiedzy. Może również zwrócić uwagę na ten aspekt dowolnemu wybranemu wykonawcy strony www/agencji.
Prowadzenie działalności informacyjnej przez notariusz jest jak najbardziej dozwolone. Co więcej, może być pożądane przez mniej doświadczonych klientów kancelarii. Bardziej szczegółowe opisy czynności notarialnych. Kwestie cenników i rozliczeń z Notariuszem. Przykłady z życia, które mogą być pomocne Klientom.
Dla wyszukiwarki internetowej treści na stronie są bardzo ważnym czynnikiem rankingowym.
W świecie SEO wszyscy wiedzą, jak ważną rolę dla pozycjonowania strony odgrywa strategia linkowania z zewnętrznych witryn internetowych. Można powiedzieć, że strategia linkowania to wręcz osobna dyscyplina SEO. Mamy nawet wyspecjalizowane platformy sprzedające linki. Niestety, ale Notariusze nie mogą kupować linków sponsorowanych.
W przytoczonych wyżej przepisach jest zgoda na posiadanie przez Notariuszy kont w portalach społecznościowych. To nie tylko Facebook, Instagram czy TikTok lub LinkedIn. Do portali społecznościowych dla firm należy zaliczyć również narzędzie Google Moja Firma. To platforma społecznościowa dla firm i Notariusze jak najbardziej mogą mieć tam konto swojej Kancelarii.
Tego nie wolno robić w sposób sztuczny, celowy. Podobnie jednak, jak w przypadku stron www, algorytm Google wyświetlający Wizytówki w określonej kolejności bierze pod uwagę szereg czynników. Najważniejsze są związane po prostu z prowadzeniem takiego profilu – dodawaniem informacji, ukazywaniem usług (w tym wypadku czynności notarialnych), dodawaniem zdjęć. To Notariuszom wolno robić. Takie naturalne prowadzenie Wizytówki Google nie jest więc pozycjonowaniem, chociaż wpływa na pozycje.
Jeśli jesteś Notariuszem, kluczową rzeczą dla Twojej widoczności w internecie będzie po prostu strona internetowa wykonana zgodnie ze sztuką. Musi być nie tylko ładna, ale również prawidłowo zoptymalizowana. To samo z profilami w mediach społecznościowych. To takie pozycjonowanie, ale bez pozycjonowania i nie łamiące zakazów branżowych. Powodzenia!