Mamy coraz więcej zleceń na odblokowanie wizytówek Google. Przykład z wczoraj:
Zablokowaliśmy Twój dostęp do profilu, ponieważ profil nie jest zgodny z wytycznymi. Edytuj informacje o firmie i dowiedz się, jak odzyskać dostęp.
To chyba jakiś bunt maszyn. Mimo olbrzymiego skoku w zakresie sztucznej inteligencji, algorytmy odpowiedzialne za Wizytówki Google Moja Firma zdają się ostatnio strasznie świrować.
Spis treści
Zgłosił się do nas pewien dostawca kruszyw. Klasyczna firma handlowo-usługowa. Wizytówka w Google + ogłoszenia w portalach OLX, to jego jedyny marketing. W pewnym momencie zauważył, że jego wizytówka przestała się wyświetlać.
Tutaj od razu dwie uwagi:
Gdy puszczasz reklamy, Google informuje Cię, że na stronie nie masz formularza o ciasteczkach i daje Ci czas na naprawę tego. Taką samą procedurę powinno stosować wobec wizytówek. Po ludzku, dać ostrzeżenie: Coś tam masz źle w profilu. Masz tydzień na poprawę, albo Cię zawiesimy. Cios z partyzanta jest mało dżentelmeński…
Hasło “Profil nie jest zgodny z wytycznymi” można oznaczać wszystko i nic. W tym momencie warto zapoznać się z oficjalną dokumentacją: Zasady i wytyczne dotyczące Profilu Firmy
Regulamin mówi:
Aby móc utworzyć swój profil, firma musi mieć lokalizację fizyczną, w której w podanych godzinach są obecni pracownicy.
Wytyczne (stan na sierpień 2023) głoszą:
Profilu firmy nie można utworzyć m.in. w przypadku:
Na szczęście, w regulaminie jest również zapis:
Jeśli Twoja firma nie ma jasno oznaczonej placówki stacjonarnej, ale świadczy usługi w fizycznych lokalizacjach klientów, możesz utworzyć 1 profil firmy działającej na określonym obszarze.
Osobiście uważam, że trzeba podjąć rękawicę i walczyć z algorytmem. Wizytówki Google Moja Firma to potężny oręż w marketingu firm usługowych. Zanim przystąpisz do walki, poznaj na czym polegli inni, a co być może było również Twoją słabą stroną.
Z naszego doświadczenia wynika, da się ponownie opublikować wizytówkę firmy usługowej, która nie ma biura w którym w określonych godzinach są pracownicy. Algorytmy jednak zawieszają takie wizytówki nie za fakt, bycia firmą usługową, ale z innych przyczyn. Jakich?
Najczęstsze przyczyny zawieszenia wizytówek to:
Zazwyczaj chodzi o ‘upychanie’ w nazwie usług lub sloganów, np:
Algorytm może również zaprotestować jeśli w nazwie będą:
Musisz pamiętać, że jeśli podajesz adres swojej siedziby w Google, powinieneś mieć widoczny pod tym adresem stały szyld z nazwą firmy.
Jeśli świadczysz usługi i nie masz lokalu z szyldem, wyłącz opcję “wyświetlaj adres firmy klientom”
Zawieszenia wizytówki możesz także doświadczyć, jeśli posiadasz więcej niż jedną wizytówkę dla tej samej firmy.
Spotkaliśmy się również z innymi przyczynami:
Niestety nie możesz zadzwonić na żadną infolinię i porozmawiać z człowiekiem, aby poznać dokładne przyczyny zawieszenia Twojego profilu. Musisz zmierzyć się z algorytmem i wypełnić stosowny formularz. Wcześniej jednak wprowadź poprawki na swoim profilu:
Następnie przejdź do formularza odwieszenia wizytówki
Odblokowanie zawieszonej wizytówki w Mapach Google może potrwać. Ile? Bywa że 1-2 dni, Znamy również również przypadki, że decyzja Google nastąpiła po 5 tygodniach.
Współcześnie większość firm, zwłaszcza tych działających lokalnie, opiera swoje model biznesowy na promocji usług i produktów na terenie danego obszaru. Profil w Google Moja Firma, podobnie jak fanpage w portalu Facebook lub innym medium społecznościowym nie jest jednak tak do końca własnością Twoją jako firmy. Może się zdarzyć, że operator platformy z jakichś przyczyn zablokuje Ci do niego dostęp. Zawieszenie przez Google wizytówki w Mapach może wygenerować dla firmy spore straty. Dlatego nie opłaca się polegać wyłącznie na jednym kanale marketingowym i dywersyfikować źródła dotarcia do klientów.