Planujesz założyć stronę internetową? Przed Tobą dwa ważne zakupy: domena i hosting. Podpowiadamy jak wybrać odpowiedni hosting.
Spis treści
Czym jest domena internetowa?
Najprościej mówiąc domena to adres internetowy. Przykładowo: a1strony.pl.
Domena powinna być możliwie krótka oraz łatwa do zapamiętania i do wpisywania. Bardzo ważnym elementem są tutaj rozszerzenia. Przykładowo .pl lub .com. Rozszerzeń jest bardzo dużo. Między innymi:
- krajowe (np. .pl, .gb, .us – Polska, Wielka Brytania, USA),
- kontynentalne (np. .eu),
- regionalne (np. waw.pl),
- funkcjonalne (np. info.pl, edu.pl),
- nowe rozszerzenia (np. .expert, .agency, .tech,.art itd.)
Gdzie kupić domenę?
Wybierając firmę od której kupisz domenę musisz przede wszystkim patrzeć na cenę przedłużenia domeny na kolejne lata. Większość operatorów oferuje tanią rejestrację domeny na pierwszy rok, a później cena rośnie. Przykładowo dla domen .pl:
- Pierwszy rok: 5 zł netto
- Kolejne lata: 150 zł netto.
Jeśli planujesz posiadać domenę dłużej niż rok koniecznie sprawdź w cenniku operatora cenę za przedłużenie domeny.
Można sporo oszczędzić, ponieważ ceny odnowień w 2023 wynoszą od 50 do 150 zł netto.
Co to jest hosting?
Twoja strona lub sklep internetowy powinien być dostępny dla internautów przez okrągłe 24 godziny. W tym celu umieszcza go się na serwerze, czyli specjalnie skonfigurowanym komputerze, który stale jest podłączony do sieci.
W przypadku większości stron internetowych nie ma konieczności kupowania dedykowanego serwera. Wystarczy wydzierżawić tylko część zasobów serwera (procesora, pamięci RAM, określonej powierzchni na dysku i nie tylko). Ta usługa nazywana jest hostingiem.
Czyli: hosting dzielisz z innymi klientami firmy hostingowej, a serwer masz na wyłączność (serwer dedykowany). Charakterystyczną cechą usług hostingowych jest niższa cena w stosunku do zapewniających większe zasoby VPS‑ów i serwera dedykowanego.
Na hostingu (i serwerze) będzie umieszczone pliki Twojej strony oraz baza danych, a także Twoje firmowe skrzynki pocztowe.
Hosting – istotne kwestie przy wyborze usługi
Hosting hostingowi nie równy. Oferty firm hostingowych bardzo się różnią pod wieloma względami. Od ceny, poprzez parametry techniczne, udostępnione miejsce i wiele innych parametrów.
Na co zwrócić szczególną uwagę? To dosyć indywidualna kwestia. Uzależniona od Twoich potrzeb. Przygotowaliśmy jednak małą ściągawkę dla mniejszych firm.
Wybierając hosting, zwróć uwagę na takie kwestie jak:
- Cena. Podobnie jak z domenami, często w pierwszym okresie koszt hostingu jest niewielki. Kolejne lata potrafią być jednak wielokrotnie droższe. Może się też zdarzyć, że jeśli skorzystasz z promocji, to umowa będzie musiała być zawarta na 2 lata, a opłata za usługę w drugim roku będzie wysoka. Przykładowo, w pierwszym roku płacisz 50 zł netto, a w kolejnym 600 zł. Jest różnica, prawda?
- Certyfikaty SSL – dzięki certyfikatom SSL Twoja strona nie jest oznaczana przez przeglądarkę jako niezabezpieczona. Adres witryny zaczyna się od https://, a nie od http://. Istnieją darmowe certyfikaty SSL. Większość hostingów ma je w standardzie, ale zdarzają się też takie, w których za certyfikat SSL trzeba zapłacić. Od 100 zł w górę. Weź pod uwagę te hostingi, które zapewniają certyfikaty SSL za darmo.
- Powierzchnia na dysku. Standardowa strona internetowa z bazą danych (WordPress) nie potrzebuje więcej niż 1GB powierzchni. Jeśli jednak planujesz założyć sobie skrzynki pocztowe (np. imie.nazwisko@twoj-adres.pl), to potrzebujesz więcej miejsca. Firmy hostingowe często oddzielnie określają, ile masz powierzchni na dane serwisu, a ile na e-maile.
- Szybkość. Czas to pieniądz. Ważne, aby Twoja strona szybko działała. Klienci nie lubią czekać. Na prędkość wczytywania strony odpowiada sama strona, ale także hosting. Po stronie hostingu, jednym z elementów, odpowiedzialnych za szybkość jest zastosowany rodzaj dysków. Najszybsze są SSD NVMe. Zwykłe SSD są wolniejsze, a klasyczne HDD najwolniejsze.
- Czas przechowywania kopii zapasowych. Tu oczywiście im dłużej, tym lepiej. W przypadku problemów ze stroną (np. atak hakerski) masz większe szanse na przywrócenie poprawnej wersji strony.
Poza tym znaczenie ma, jak często powstają kopie. Najlepiej, aby to było minimum raz dziennie. Sprawdź też, czy nie ma opłat za przywrócenie backupu. Zwróć również uwagę, czy możesz odtworzyć kopię zapasową samodzielnie i czy nie jest to ograniczone do określonych godzin.
- Wsparcie czyli support. Najlepiej, aby wsparcie było dostępne przez całą dobę. Zwłaszcza jeśli zakładasz sklep internetowy. Jeśli pojawi się problem, z którym nie umiesz sobie poradzić, a support działa tylko np. do godziny 16 lub 17, to możesz ponieść spore straty. Zwłaszcza jeśli prowadzisz sklep.
- Migracja. Wiele firm bezpłatnie przeniesie Twoje strony i pocztę na swój serwer, jeśli zdecydujesz się na ich ofertę. Przeważnie wymaga to opłacenia usługi na określony okres z góry.
- Ograniczenia. Zwróć uwagę czy wybrany hosting nie ogranicza Cię liczby dodanych stron, baz danych, plików na serwerze, wysłanych e-maili lub transferu danych. Im ograniczenia są mniejsze, tym lepiej.
- Technologie. firma powinna dawać możliwość korzystania z najnowszej wersji PHP, z protokołu minimum HTTP/2.0, a w wielu przypadkach przydaje się też dostęp do SSH czy REDIS. Takie rozwiązania trzeba dopasowywać indywidualnie.
Wybór hostingu – podsumowanie
Możesz mieć różne wymagania co do hostingu. Pamiętaj, że usługę trzeba dobierać indywidualnie. Cena to nie wszystko. Najtańszy serwer nie wystarczy, jeśli chcesz prowadzić duży portal czy sklep. Szczególną uwagę zwróć na miejsce na serwerze, transfer, bezpieczeństwo i szybkość.