W poprzednim wpisie, poświęconym próbie odpowiedzi na pytanie „Czy strona internetowa jest mi potrzebna?” zajęliśmy się głównymi zaletami, z jakimi wiąże się posiadanie strony www. Dziś omówimy pozostałe kwestie, które warto wziąć pod uwagę podejmując decyzję.
W tej części postaramy się zwrócić uwagę na czynniki, które zazwyczaj budzą obawy osób, które rozważają stworzenie witryny www. Celowo piszemy o „obawach”, a nie o „wadach”, ponieważ w zdecydowanej większości nie są to „minusy”, które mogą w czymkolwiek zaszkodzić, a raczej po prostu konsekwencje, jakie pociąga za sobą posiadanie strony internetowej, a z których należy sobie zdawać sprawę.
Trzeba zadbać o widoczność. Samo stworzenie witryny nie gwarantuje sukcesu reklamowego i natychmiastowego przypływu nowych klientów. Stronę należy rozreklamować, aby wśród dziesiątek, a nawet setek witryn konkurencyjnych to potencjalni Klienci trafili właśnie do nas. Można to czynić na wiele sposobów, między innymi poprzez pozycjonowanie lub linki sponsorowane.
Strona powinna żyć. Możliwość dzielenia się, za pomocą strony, różnymi przydatnymi informacjami z Klientami z jednej strony jest niewątpliwą zaletą, ale bywa także odbierana jako przykry obowiązek. Ideałem by było, aby nie ograniczać się do składania życzeń Klientom dwa razy w roku, ale w pełni wykorzystywać potencjał i możliwości jakie daje strona. Treści na stronie powinny być aktualne, dlatego absolutnym minimum jest dbanie o aktualność podstawowych danych o firmie, a w szczególności danych kontaktowych (dane pracowników poszczególnych działów, numery telefonów i adresy e-mail) oraz informacji o bieżących usługach, towarach i promocjach. Warto także prowadzić bloga.
Bezpieczeństwo. Aktualnie (1 lipca 2019 wg. W3Techs) 56% stron na całym świecie jest opartych o systemy zarządzania treścią (CMS), z czego ponad połowa działa na WordPress. Tak duża popularność CMSów wiąże się ze zwiększonym ryzykiem ataku hakerskiego na witrynę, dlatego między innymi należy mocno dbać o bezpieczeństwo takich stron. W szczególności o aktualność silnika strony oraz używanych na niej wtyczek (pluginów).
Strona się starzeje. Jedna sprawa to bezpieczeństwo, o którym mowa wyżej. Druga to kwestie zastosowanych technologii oraz ogólnie pojęta estetyka. Co jakiś czas, diametralnie zmieniają się trendy w tworzeniu stron. Parę lat temu, modne były ruchome elementy flash z muzyką w tle. Dziś to archaizm, który nie tylko nie jest obsługiwany przez większość przeglądarek, ale wręcz skuteczny odstraszacz potencjalnych Klientów. W między czasie, wraz ze wzrostem liczby urządzeń typu tablet i smartfon, pojawił się obowiązek tworzenia stron dopasowanych do urządzeń mobilnych – dziś to obowiązkowy standard, ale wiele starszych stron go nie spełnia. To tylko dwa przykłady, ale można je mnożyć. Decydując się zatem na stronę trzeba mieć świadomość, że po kilku latach od jej uruchomienia koniecznym może okazać się jej odświeżenie, które najczęściej jest równoważne z wykonaniem jej na nowo.
Podejmując decyzję o stworzeniu strony www warto zestawić przytoczone w pierwszej części artykułu zalety, z konsekwencjami opisanymi powyżej. Jak widać, plusy wynikające z posiadania witryny internetowej są o wiele większe, niż powyższe wątpliwości, które tak naprawdę w niczym nie szkodzą. Warto jednak mieć świadomość, że decyzja o założeniu strony, w przypadku gdy wiążemy z nią nadzieje biznesowe, oznacza pewne obowiązki, a to z kolei ma swoje konsekwencje w przyszłym obciążeniu czasowym oraz finansowym.
Zestawienie zalet i wad najlepiej dokonać w oparciu o konkretny przykład strony i branży. Inaczej bowiem będzie wyglądało rozłożenie akcentów w przypadku, na przykład, zakładu szewskiego czy usług kosmetycznych, a inaczej dla lokalnego portalu lub sklepu internetowego.