Mamy coraz więcej zleceń na odblokowanie wizytówek Google. Przykład z wczoraj:
Zablokowaliśmy Twój dostęp do profilu, ponieważ profil nie jest zgodny z wytycznymi. Edytuj informacje o firmie i dowiedz się, jak odzyskać dostęp.
To chyba jakiś bunt maszyn. Mimo olbrzymiego skoku w zakresie sztucznej inteligencji, algorytmy odpowiedzialne za Wizytówki Google Moja Firma zdają się ostatnio strasznie świrować.
Spis treści
Cios z zaskoczenia
Zgłosił się do nas pewien dostawca kruszyw. Klasyczna firma handlowo-usługowa. Wizytówka w Google + ogłoszenia w portalach OLX, to jego jedyny marketing. W pewnym momencie zauważył, że jego wizytówka przestała się wyświetlać.
Tutaj od razu dwie uwagi:
- Google zawiesiło widoczność jego wizytówki Google Moja Firma i nie został o tym powiadomiony mailowo. Tak przynajmniej twierdzi.
- Nie polegaj wyłącznie na jednym kanale (np. Wizytówce Google). Przeczytaj o dywersyfikacji źródeł pozyskiwania klientów
Gdy puszczasz reklamy, Google informuje Cię, że na stronie nie masz formularza o ciasteczkach i daje Ci czas na naprawę tego. Taką samą procedurę powinno stosować wobec wizytówek. Po ludzku, dać ostrzeżenie: Coś tam masz źle w profilu. Masz tydzień na poprawę, albo Cię zawiesimy. Cios z partyzanta jest mało dżentelmeński…
Regulamin Google
Hasło “Profil nie jest zgodny z wytycznymi” można oznaczać wszystko i nic. W tym momencie warto zapoznać się z oficjalną dokumentacją: Zasady i wytyczne dotyczące Profilu Firmy
Kto może mieć wizytówkę?
Regulamin mówi:
Aby móc utworzyć swój profil, firma musi mieć lokalizację fizyczną, w której w podanych godzinach są obecni pracownicy.
Kto nie może mieć wizytówki?
Wytyczne (stan na sierpień 2023) głoszą:
Profilu firmy nie można utworzyć m.in. w przypadku:
- firm oferujących nieruchomości na wynajem lub na sprzedaż, np. domy wypoczynkowe, domy ekspozycyjne lub apartamenty (jednak biura oferujące usługi sprzedaży lub wynajmu kwalifikują się do weryfikacji);
- firm świadczących usługi, prowadzących zajęcia lub spotkania regularnie odbywające się w lokalizacji, która nie należy do firmy lub do której firma nie ma upoważnienia;
- firm lub agentów zajmujących się zdobywaniem potencjalnych klientów;
- marek, organizacji, artystów i innych firm działających wyłącznie online;
- firm, które jako adres siedziby w swoim profilu chcą podać adres skrytki lub skrzynki pocztowej zlokalizowanej w innym miejscu.
Na szczęście, w regulaminie jest również zapis:
Jeśli Twoja firma nie ma jasno oznaczonej placówki stacjonarnej, ale świadczy usługi w fizycznych lokalizacjach klientów, możesz utworzyć 1 profil firmy działającej na określonym obszarze.
Podejmij rękawicę
Osobiście uważam, że trzeba podjąć rękawicę i walczyć z algorytmem. Wizytówki Google Moja Firma to potężny oręż w marketingu firm usługowych. Zanim przystąpisz do walki, poznaj na czym polegli inni, a co być może było również Twoją słabą stroną.
3 grzechy główne
Z naszego doświadczenia wynika, da się ponownie opublikować wizytówkę firmy usługowej, która nie ma biura w którym w określonych godzinach są pracownicy. Algorytmy jednak zawieszają takie wizytówki nie za fakt, bycia firmą usługową, ale z innych przyczyn. Jakich?
Najczęstsze przyczyny zawieszenia wizytówek to:
1. Zła nazwa
Zazwyczaj chodzi o ‘upychanie’ w nazwie usług lub sloganów, np:
- PIASEK DO PIASKOWNICY / ATEST PZH / WYCINKA DRZEW / KORA – ZIEMIA OGRODOWA podczas, gdy firma nazywa się: Kruszywa Andrzej Poniedzielski
- Najlepsze Strony Internetowe Warszawa podczas gdy firma nazywa się Emil Wiatrak Marketing Internetowy
Algorytm może również zaprotestować jeśli w nazwie będą:
- Słowa pisane tylko wielkimi literami
- Informacje o godzinach otwarcia
- Numery telefonu i adresy URL stron internetowych
- Znaki specjalne (np. %&$@/”) lub niepowiązane terminy prawne
1. Błędny adres
- wykorzystano adres wirtualnego biura lub podano skrytkę pocztową
- miejsce, gdzie nie ma biura, w którym są pracownicy
Musisz pamiętać, że jeśli podajesz adres swojej siedziby w Google, powinieneś mieć widoczny pod tym adresem stały szyld z nazwą firmy.
Jeśli świadczysz usługi i nie masz lokalu z szyldem, wyłącz opcję “wyświetlaj adres firmy klientom”
3. Duplikat
Zawieszenia wizytówki możesz także doświadczyć, jeśli posiadasz więcej niż jedną wizytówkę dla tej samej firmy.
Spotkaliśmy się również z innymi przyczynami:
- konto Google menedżera wizytówki zostało zawieszone. W takim wypadku wizytówka również zostaje zawieszona. Może to być efekt wycieku danych i przejęcia konta e-mail.
- wprowadzono zbyć wiele zmian w profilu GMF w krótkim czasie (np. kilkukrotna zmiana nazwy)
Odwieszenie wizytówki
Niestety nie możesz zadzwonić na żadną infolinię i porozmawiać z człowiekiem, aby poznać dokładne przyczyny zawieszenia Twojego profilu. Musisz zmierzyć się z algorytmem i wypełnić stosowny formularz. Wcześniej jednak wprowadź poprawki na swoim profilu:
- zmień nazwę na zgodną z nazwą rejestrową
- zmień adres lub go ukryj
- sprawdź podane godziny otwarcia
- przygotuj dokumenty i argumenty. Wszystko co pomoże Ci udowodnić, że reprezentujesz prawdziwą firmę:
- wpis z CEIDG
- wpis z bazy REGON
- zdjęcia witryny/szyldu, a nawet ulotki/wizytówki lub fakturę za telefon firmowy
Następnie przejdź do formularza odwieszenia wizytówki
Odblokowanie zawieszonej wizytówki w Mapach Google może potrwać. Ile? Bywa że 1-2 dni, Znamy również również przypadki, że decyzja Google nastąpiła po 5 tygodniach.
Podsumowanie
Współcześnie większość firm, zwłaszcza tych działających lokalnie, opiera swoje model biznesowy na promocji usług i produktów na terenie danego obszaru. Profil w Google Moja Firma, podobnie jak fanpage w portalu Facebook lub innym medium społecznościowym nie jest jednak tak do końca własnością Twoją jako firmy. Może się zdarzyć, że operator platformy z jakichś przyczyn zablokuje Ci do niego dostęp. Zawieszenie przez Google wizytówki w Mapach może wygenerować dla firmy spore straty. Dlatego nie opłaca się polegać wyłącznie na jednym kanale marketingowym i dywersyfikować źródła dotarcia do klientów.