Te 3 rzeczy pozwolą Ci optymalnie ulokować środki w stronę internetową. Wiedząc to, ani nie przepłacisz, ani nie kupisz wybrakowanego towaru słabej jakości.
W stronach www działamy od 2008 roku. Jest pewien błąd, który bardzo często powtarza się u wielu przedsiębiorców. Jaki? Już tłumaczę.
Gdy chcesz kupić auto, nie idziesz do salonu z tekstem: “dzień dobry, chcę kupić samochód”. Musisz wiedzieć nieco więcej o tym jakiego auta szukasz i potrzebujesz. Hatchback, kombi, SUV? Diesel, benzyna, hybryda, elektryk? I tak dalej. Podobnie jest ze stronami internetowymi. Tutaj nie decydujesz co prawda, czy chcesz sportowe czy rodzinne, ale zasada jest podobna: najpierw określ cel oraz pożądaną funkcjonalność, a dopiero później wybieraj kolor.
Spis treści
Po co Ci strona?
Często spotykam się z pytaniem: Za ile zrobicie mi stronę internetową? Gdybym chciał po prostu pozyskać zlecenie, to bym mógł powiedzieć, coś w stylu: Dla Pana/Pani w promocji za 3 900 zł i w gratisie dodajemy to, owo i tamto. Promocja działa tylko dziś. Rzecz w tym, że nie o to chodzi, aby moja firma bogaciła się kosztem cudzej niewiedzy. Wilk ma być syty i owca cała. Produkt (strona www) ma być zgodna z założeniami biznesowymi zamawiającego i spełniać określone cele jego firmy.
Podstawowe typy stron
W przypadku wyboru auta, być może stwierdziłeś, że potrzebujesz małego miejskiego spryciarza. A może coś bardziej rodzinnego. Gdy decydujesz się wykonać stronę internetową, chcesz coś sprzedać. Może to być tylko wizerunek, a może usługa lub towar. Może chcesz pozyskać sympatię odwiedzających, a może donatorów, wyborców lub klientów na Twoje towary, usługi.
- Strona wizytówka – najczęściej po prostu ma być. Zawiera podstawowe informacje ogólne i dane teleadresowe. Trochę w myśl zasady, że jak nie ma Cię w internecie, to nie ma Cię wcale. Przeważnie taką skromną formę wybierają firmy, które nie nastawiają się na pozyskiwanie klientów przez internet.
- Strona wizerunkowa – zazwyczaj dla wolnych zawodów typu lekarz. Może to być także osoba publiczna (np. polityk, samorządowiec) czy też freelancer (grafik, copywriter, marketingowiec). Często jest połączona z blogiem. Ma za zadanie przedstawienie Cię jako profesjonalisty i fachowca w swojej dziedzinie. Powinna przekonywać do wybrania właśnie Ciebie.
- Landing Page / strona docelowa – w dosłownym tłumaczeniu „strona lądowania”. Zazwyczaj to witryna reklamująca konkretny produkt lub usługę. Ludzie trafiają na nią, przez kliknięcie w link promocyjny. Zbudowana w oparciu o psychologię i praktyki UX (User Experience). Zawiera zachęty do podjęcia określonych działań – zapisu, zakupu, zostawienia danych. Często jest poświęcona pojedynczemu produktowi: laptop, smartfon, książka albo usłudze: kurs, szkolenie, wydarzenie, zapisy do newslettera itd.
- Strona firmowa – bardziej rozbudowana wizytówka. Stanowi połączenie wizytówki z landingiem. Dobrze, gdy jest wykonana z uwzględnieniem zasad SEO, aby zajmować jak najwyższe pozycje w wyszukiwarkach.
- Sklep internetowy – tego chyba nie trzeba tłumaczyć.
Istnieje także możliwość łączenia różnych typów stron – współczesne systemy, takie jak np. WordPress dają możliwość wykonania w ramach jednego projektu zarówno bloga, strony firmowej, jak i sklepu internetowego.
Określanie celu
Żeby dojść, musisz znać cel podróży. Inaczej tworzy się stronę kursu online, a inaczej koncertu. Inaczej stronę prawnika, a jeszcze inaczej witrynę mechanika, polityka lub fundacji. Każda ma nieco inne cele szczegółowe (chociaż każda sprzedaje).
ProTIP 1:
Określ, czego oczekujesz od strony. Jaki ma mieć cel i jaką funkcjonalność?
- Uwzględnij, czy potrzebujesz, aby była wysoko w Google – np. strona polityka tego nie potrzebuje (poza zajęciem pozycji na imię i nazwisko).
- Zastanów się, czy chcesz, aby generowała dla Ciebie tak zwane leady, czyli dostarczała Ci kontakty do potencjalnych klientów (telefony, adresy e-mail itd.).
- Przemyśl, jak bardzo ważna jest jej warstwa wizualna – czy ma być WOW, czy wystarczy coś prostego i schludnego.
Między innymi te rzeczy będą miały wpływ na właściwy wybór wykonawcy oraz budżet. Współczesne strony to bowiem praca dla 2, a czasami nawet dla 4 specjalistów – od copywritingu, od grafiki, od spraw programistycznych, od SEO. Twój cel, branża, w której działasz oraz siła Twojej konkurencji będą miały wpływ na Twój wybór. Być może padnie on na multi utalentowanego freelancer’a (one man army), albo na usługi nieco większej firmy (agencji interaktywnej).
O kwestiach budżetowych będzie jeszcze później. Pozostańmy chwilę przy celu. Gdy rozważasz o oczekiwaniach względem strony, myślisz o ludziach, którzy będą na nią wchodzili. Zastanów się także, jacy to będą ludzie. Pomyśl, dla kogo tworzysz tę stronę. Już na tym etapie określ najwięcej cech, które charakteryzują Twojego potencjalnego klienta.
ProTIP 2:
Poznaj swojego odbiorcę i ustal jak najlepiej do niego trafić.
Strona internetowa jako taktyka
Mamy cel. Mamy odbiorcę. Teraz należy zastanowić się, gdzie tego odbiorcę można spotkać. Jak go zaczepić i gdzie. Pora pomyśleć co trzeba zrobić, żeby owi odbiorcy dowiedzieli się o Twojej stronie i ją odwiedzili. Ruch z mediów społecznościowych? Reklamy? Ruch naturalny z Google? Te informacje będą pomocne na etapie projektowania strony, ale także na etapie wyboru jej wykonawcy i budżetu, który trzeba będzie na nią przeznaczyć.
Dla zdecydowanej większości przedsiębiorców strona internetowa to element doraźnej taktyki.Taktyka jednak wygrywa bitwy, ale nie wygrywa wojen. Potraktuj więc stronę internetową jako element większej strategii. Po co Ci bowiem strona, na którą nikt nie wchodzi? Samo jej uruchomienie nie przyniesie Ci klientów / obserwatorów / wyborców. Nie sprawi, że staniesz się znany i ceniony, a Twoje usługi rozchwytywane.
ProTIP 3:
Myśl strategiczne, zaplanuj budżet.
Strona www jako element strategii
Osadź stronę w ogólnej strategii marketingowej swojej firmy. Myślenie strategiczne pozwoli Ci optymalnie rozlokować środki na marketing. Jeśli jesteś tzw. małym biznesem, z pewnością Twój budżet nie jest z gumy. Nie możesz pozwolić sobie na frywolne szastanie gotówką.
Wiesz, po co Ci strona. Wiesz, dla kogo ją robisz. Obierz strategię i osadź ją w realiach Twojego budżetu oraz etapu, na jakim jest Twoja firma. Dopiero startujesz? Masz bardzo mało zleceń? A może wręcz przeciwnie i myślisz o dalszym rozwoju? Obserwując wielu przedsiębiorców zauważyliśmy, że firmy często rozkładają środki po równo na różne kanały marketingowe. Trochę na social media, trochę na pozycjonowanie, trochę na FB ADS, trochę na Google Ads itd. Zazwyczaj takie rozproszenie budżetu nie daje efektów. Żaden z kanałów nie działa optymalnie, a wręcz zachodzi tak zwane przepalanie budżetu. Często lepiej będzie skupić się na jednym lub dwóch kanałach. Przynajmniej na początku.
Podsumowanie
Biznes wydaje pieniądze z głową. Musisz traktować wykonanie strony jako inwestycję. Obrać cel, określić wskaźniki efektywności, opracować strategię i osadzić ją w realiach budżetowych. Dopiero wówczas zlecić (lub nie) wykonanie optymalnej i skutecznej strony internetowej.
- Budżet
- Cel
- Strategia